Zo houd je je personeel scherp en tevreden

blog

Zo houd je je personeel scherp en tevreden

De zaken gaan goed. Je gaat met jouw bedrijf volle kracht vooruit! Maar geldt dat ook voor de persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers? En wat betekent dat voor de efficiëntie en communicatie binnen het bedrijf?

Stilstand is achteruitgang. Het bedrijf moet zich continu blijven ontwikkelen en aanpassen aan de veranderende marktsituatie. We zijn continu in beweging. Gek eigenlijk, dat we er tegelijkertijd voor kiezen om de ontwikkeling van onze medewerkers tijdelijk stop te zetten. Dat is wat er vaak gebeurt. We stellen trainingen uit, want daar is nu geen tijd of noodzaak voor. Zonder dat we het weten, vertragen we daardoor de groei van ons bedrijf en zetten we de achterdeur voor onze medewerkers wagenwijd open. Geen fijn idee!

Training verlaagt werkdruk

Het is begrijpelijk. We weten wel dat trainingen goed zijn voor het bedrijf en de medewerkers, maar trainingen kosten ook tijd en daar wringt de schoen. Want we hebben het al zo druk. De verplichte veiligheidstrainingen moeten we wel volgen, de rest staat on hold. Het is een natuurlijke reactie op werkdruk: alle handen zijn nodig op de werkvloer, er is geen tijd voor iets anders. Maar weet ook dat trainingen op het gebied van soft skills, zoals communicatie, timemanagement, samenwerken en leidinggeven direct bijdragen aan meer efficiëntie en een betere samenwerking binnen het bedrijf. Zodoende kosten de trainingen veel minder tijd dan dat ze opleveren.

Hoe werkt dat?

Hoe dragen trainingen bij aan een vermindering van de werkdruk en een verbetering van uw bedrijfsprocessen? Dat zit hem in verschillende factoren.

  • Betere communicatie

In tijden van hoge werkdruk, zie je dat er minder gecommuniceerd wordt. We nemen minder tijd voor overleg en gaan aannames doen. Zo ontstaat er miscommunicatie, zowel intern als met de klant. Hierdoor moeten taken over (frustrerend, want we hebben het al zo druk!), halen we deadlines niet en daalt de klanttevredenheid. Training in communicatieve vaardigheden helpt dit te voorkomen.

  • Meer efficiëntie

Werkdruk zorgt er ook voor dat we meer tijd kwijt zijn met planning, want we moeten nog zoveel, maar wat moet eerst? We werken over en offeren pauzes op om alles maar af te krijgen. Gaandeweg raken we het overzicht kwijt en worden voornamelijk ad hoc zaken opgepakt, terwijl prioriteiten blijven liggen. Beter timemanagement zorgt echter voor meer rust en een verbeterde efficiëntie.

  • Scherpte

Mensen zijn daarnaast echte gewoontedieren. We vervallen makkelijk terug in oude gewoontes. Het ontwikkelen van eigenschappen en competenties is een continu proces, waarbij de kracht van herhaling een belangrijke factor speelt. Trainingen helpen medewerkers om scherp te blijven en het geleerde in de praktijk te blijven toepassen.

  • Gemotiveerdere medewerkers

Wat ik in bedrijven zie is dat de werkdruk door medewerkers wordt ervaren als hoog, dat de focus ligt op de dingen die niet goed gaan, waardoor medewerkers weinig of geen waardering voelen. Hierdoor zijn ze minder betrokken. Medewerkers willen zich gewaardeerd voelen. Zeker in tijden waarin er veel van ze gevraagd wordt. Een kwalitatief goed functioneringsgesprek, waarin de medewerker aandacht krijgt en afspraken worden gemaakt over zijn (ontwikkel)wensen, speelt hierin eveneens een rol. Vaak worden deze gesprekken gezien als een verplicht nummer dat tijd kost en weinig oplevert. Het werkt echter motiverend en, als je het goed doet, bindend.

  • Continu verbeteren

Tijdens een teamtraining wordt onder andere gewerkt aan alle neuzen (weer) in dezelfde richting krijgen, het maken van samenwerkingsafspraken, het verbeteren van de communicatie en het bevorderen van het vertrouwen. Een laagdrempelige manier om medewerkers te motiveren en als bedrijf continu te verbeteren.

Een training inplannen

Alle reden dus om continu in de ontwikkeling van uw personeel te investeren. FPR Training werkt met modules, waardoor het programma kan worden opgeknipt in kortere trainingsmomenten, verspreid over verschillende dagen of een langere periode. Of we plannen de training (deels binnen en) buiten werktijd. Er zijn verschillende opties om in drukke tijden toch te investeren in de ontwikkeling van medewerkers. FPR Training denkt hier graag in mee en maakt een programma altijd op maat.

Wil je als werkgever tevreden klanten? Begin met tevreden medewerkers!

Benieuwd hoe je dit binnen jouw bedrijf aanpakt? Neem contact op met Fiona Pieters-de Regt van FPR Training voor een vrijblijvend gesprek.